torsdag 20. desember 2012

Sinnsro, julefred og håp

En munk lagde en gang denne velkjente bønnen:

Gud, gi meg SINNSRO til å GODTA det jeg ikke kan forandre,
MOT til å FORANDRE det jeg kan forandre 
og VISDOM til å se forskjellen!

I dagens samfunn er det veldig mange som bruker mye energi på å prøve å forandre det de ikke kan forandre. Mange prøver å forandre sine foreldre, noen foreldre prøver å forandre sine barn, mange bruker mye energi på å irritere seg over været eller trafikken, mens andre prøver hardt på å forandre sjefen sin.... Det finnes mange eksempler.

Mitt ønske for denne julehøytiden er at så mange som mulig av oss, fokuserer mer på det vi faktisk kan forandre. I bunn og grunn er det bare oss selv og hvordan vi forholder oss til livet og det som skjer.

Når vi oppdager dette, vet jeg at mye energi frigjøres til å kunne bety mye både for oss selv og de rundt oss!

Da jeg var syk, trodde jeg at tilstanden min var noe jeg ikke kunne forandre, og jeg ba om sinnsro til å godta det. Heldigvis fikk jeg ny visdom og oppdaget at det virkelig var noe jeg kunne forandre. Da ba jeg om mot!

Jeg ber stadig denne bønnen, og den vil jeg ta med meg inn i julehøytiden og det nye året!

Med ønske om en fredfull og glad jul,
og et nytt år fullt av tro, håp og kjærlighet!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar