fredag 2. november 2012

Elefanter og sommerfulgvinger

Vakker musikk, små barn som stråler, en god film, en rørende bok, fantastiske livshistorier... you name it! Jeg blir lett rørt og jeg elsker det! Det er herlig å la seg rive med! Det er en herlig sensitivitet!

I møte med mennesker er det også en gave! Jeg har lett for å leve meg inn i hvordan andre mennesker har det. Det er lett for meg å vise empati og medfølelse. Tårene kommer ofte fram i øyekroken. Et rørende øyeblikk kan være folk som forteller om sorg og smerte eller når mennesker beskriver hvordan de plutselig skjønner at de er gull verdt! For ikke å snakke om meg selv. Da jeg selv gikk hånd i hånd med min mann på gata i London for fem år siden. Et døgn tidligere var det han som kjørte meg i rullestolen. Litt rørt nå? Jeg smiler samtidig som jeg kjenner den varme rørende følelsen inni meg. Gode og glade tårer!

Det at noen av oss har utviklet en slik sensitivitet er helt naturlig. Et lite traume, en uoversiktlig situasjon, møter med litt uberegnelige mennesker, som barn, kan være noen av de situasjonene vi lærer av. Denne følsomheten, kan føre til at man ofte blir på vakt for hva som skjer i mange ulike situasjoner i livet. "Skjønte hun hva jeg mente?", "Syntes han jeg var teit nå", "Trives gjestene hos oss", "Ser sjefen fornøyd ut?"... Vi kan nevne mange eksempler. Verden blir litt sånn - har andre det bra, kan jeg ha det bra! Er barna mine fornøyd, kan jeg være fornøyd! Er sjefen min fornøyd, er jeg fornøyd! Har alle gjestene det bra, kan jeg slappe av...

Denne måten å leve livet på kan bli rimelig slitsom i lengden. Det kan fort bli noe overempatisk og veldig sensitivt. For de som omgås meg igjen, føler de at de MÅ ha det bra for at jeg skal "tåle" det...
Med andre ord kan jeg da bare ha det bra når det er fred på jord og alle er lykkelige! Da skjønner jeg også at det vil bli vanskelig å leve! Verden er ikke bare sånn.

Da skjønner jeg at sensitiviteten blir min største fiende. Da er det godt å ha en regulator på innsiden, som kan gjøre dette filteret litt tykkere, litt mer grøtete og litt mer herdet.

Jeg liker å ta på elefanthud når jeg trenger det, og sommerfuglvinger når jeg trenger det!

Det gjør det mye enklere for meg å leve i en verden der dumme ting skjer!
Det gjør det mye enklere å la være å ta ansvar der jeg ikke trenger å ta ansvar!
Det gjør det mye enklere å la rot være rot!
Det gjør det mye enklere å bli rørt til tårer når jeg ønsker det!!!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar