Kanskje det var i matte-timen på skolen at algebra plutselig gav mening? Eller da du oppdaget at monsteret under senga ikke var et monster likevel? Eller husker du da du plutselig oppdaget hvordan du kunne åpne en dør da du var omtrent 14 måneder gammel? Eller øyeblikket da du oppdaget hvem tannfèen egentlig var?

Før kunne jeg gjerne forklart dette med minst tre ting:
- Jeg liker ikke å lese lange artikler. Jeg er en sånn som bare leser overskrifter og i beste fall bildeteksten.
- Dette var en dårlig artikkel, siden artikkelen ikke klarte å holde på oppmerksomheten min.
- Jeg har for dårlig tid til å lese slike lange artikler.
Nå har jeg heldigvis skjønt noe annet. Det er herlig å oppdage slike "hull" i energitanken min. Før var jeg ekspert på å gjøre mange ting samtidig. Jeg trodde virkelig at jeg var effektiv. Det jeg nå har lært er at jeg egentlig har hoppet fra aktivitet til aktivitet inni hodet mitt. Jeg har egentlig brukt lenger tid enn nødvendig både på å lese artikkelen, på å "lage middag" og på å "vaske tøy".
Det er helt normalt at dette skjer, men for meg har det vært en befrielse å oppdage. Nå har jeg lært at det går an å trene opp konsentrasjonsevnen, og evnen til å være tilstede akkurat her og nå. Jeg måtte smile når sønnen min tok oppvasken her en dag. Han ble så fascinert av det store lokket han skulle vaske. Han snudde det opp ned, og balanserte vannet og skummet, mens han holdt lokket med en hånd. Han var helt tilstede i sine oppdagelser og jeg smilte. Barna er nok våre beste forbilder på å være tilstede akkurat her og nå.
Forresten, den artikkelen jeg leste, som virkelig var veldig interessant, handlet om ulempene ved å multitaske...:)
Artikkel i Morgenbladet: Hvor var jeg?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar